Hvordan man bedst forbereder sit materiale til transskription
Genkender du situationen hvor du ikke kan høre hvad der bliver sagt i den lydfil eller video du lige har brugt meget tid og energi på at lave? Eller har du været ude for at få en transskription tilbage hvor en del af transskriptionen mangler?
Uanset anledningen og ens behov for at få noget materiale transskriberet, så kan man gøre sig selv en stor tjeneste på både kortere og længere sigt ved at investere enten tid og/eller økonomiske ressourcer på at sørge for at al relevant lyd i lydfilen eller videoen bliver optaget på den mest hensigtsmæssige måde. Der er flere ting du selv kan gøre for at forhindre at du river dig i håret over ikke at kunne høre hvad der bliver sagt, eller at du bliver skuffet over det produkt du får tilbage fra den service du har betalt for.
En tidsinvestering
Kan man eller vil man ikke investere i en ekstern lydoptager i form af eksempelvis en diktafon eller en trådløs mikrofon, så frygt ikke. Hvis den givne situation, der skal ende ud i en transskription af pågældende, foregår i det fysiske rum, så vil diktafonen på din telefon i langt de fleste tilfælde sagtens kunne række. Det du skal være opmærksom på, er om de deltagende i den pågældende situation alle kan høres. Det kan du blandt andet gøre ved:
- At sørge for at der ikke er for mange forstyrrende lydelementer der hvor I skal opholde jer. Test det for eksempel før I går i gang med at starte en lydoptagelse hvor man udelukkende tester for volumen af baggrundsstøj.
- At teste om alle kan høres før I går i gang. Bed eksempelvis de deltagende om at sige en sætning for at teste om pågældende er tæt nok på eller for langt væk fra mikrofonen.
- Helt lavpraktisk at sørge for at der er nok batteri eller plads på telefonen eller den eksterne lydoptager, så hele den ønskede lydoptagelse kommer med.
Optages lyden via et medie som Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet, så kan ovenstående også være gode råd til hvordan man selv kan sørge for at få en så god lydoptagelse som muligt med henblik på den efterfølgende transskription. Her kan der dog være faktorer som er ude af ens hænder, såsom en dårlig internetforbindelse hos én eller flere parter, der kan forårsage en forringelse af lydkvaliteten, forsinkelse af lyden eller at lyden helt forsvinder.
Dette aspekt kan tage noget planlægning og et ressourceforbrug i form af tid, men i sidste ende vil det være en god investering at lave, da ens slutprodukt i transskriptionen også vil blive meget bedre og overskuelig for den videre arbejdsproces med transskriptionsmaterialet.
Tydelig kommunikation
Hvis du har betalt en servicevirksomhed for at få dit materiale transskriberet, så er næste skridt at du ved indsendelse af materialet skal kommunikere hvad du helt præcist vil have ud af materialet, altså eksempelvis hvilken type transskription du ønsker eller har behov for (som du for eksempel kan læse mere om her: Transskribering for nybegyndere) eller hvis du har nogle bestemte ønsker eller andet der specifikt vedrører transskriptionen. For eksempel kan man nogle gange have et ønske om at en del af lydoptagelsen ikke skal transskriberes, eller at de deltagende i optagelsen enten skal eller ikke skal kunne differentieres fra hinanden. Tilkendegivelsen af dine specifikke ønsker via en tydelig kommunikation gør både transskriptionsarbejdet væsentligt nemmere for virksomheden, og slutproduktet bliver også væsentligt bedre og tilfredsstillende for dig som kunde.
Hvis du imidlertid har nogle spørgsmål omkring krav til materiale, type af transskription eller noget helt tredje, så tøv ikke med at tage fat i os. Vi er her for at hjælpe.
Tak fordi du læste med!